Otroligt enkelt...

postad av Monica Stengraff
 
 
 
 
 
 
 
...och så himla gott att baka sitt eget knäckebröd. Supergott till frukost med en lagrad ostskiva, som till soppan med färskost eller "Plaine" serverad med sallad till lunchtider, välj själv. Hörde jag till ostbrickan...
Som matkreatör älskar jag att prova nya saker och detta recept bakade jag innan jul och blev mycket uppskattat. Nu har jag givetvis ändrat några ingredienser, typiskt mig...Medan knäckebrödet gräddas tar jag mig en kopp te ur min finfina rosa mugg från Greengate, matchande med en rosa tepåse och ljusrosa tulpaner som står på köksbänken...
 
Här kommer receptet på mitt grymt enkla Succéknäcke...
 
Det här behöver du ha hemma:
3 dl maizenastärkelse
1 1/2 dl solroskärnor
1 1/2 dl pumpakärnor
1 1/2 dl vita sesamfrön
1/2 dl svarta sesamfrön
3/4 dl krossade linfrön
1 1/2 tsk salt
3/4 dl rapsolja
3 3/4 dl vatten
Lite flingsalt till topping
 
Så här gör du:
A. Sätt ugnen på 150°.
B. Klä två bakplåtar med bakpapper.
C. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
D. Låt vattnet koka upp och tillsätt rapsoljan.
E. Blanda allt väl i bunken.
F. Bred ut smeten på plåtarna, och toppa med ett par nypor flingsalt på varje plåt.
G. Grädda mitt i ugnen på 150° i ca 1 timme. 
H. Låt svalna på galler.
I.  Bryt lagon stora bitar.
 
 
 
Mums, ha en fortsatt skön söndag:) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0